BloggNyheter

Nya Recensioner!

Nu har Bibliotekstjänster i Sverige, BTJ, recenserat boken och de är rättså nöjda med den. Det har lett till ökad försäljning till biblioteken för mig. Om du inte hittar den på ditt bibliotek än så kan du bara fråga efter den och så köper de in den!

”Ida Öhnells urban fantasyberättelse har definitivt en särskild klang i sig, som leder tankarna till erkända fantasyförfattare som Diana Wynne Jones eller Holly Black. Mycket andas nordisk mytologi; namn såväl som magisk uppbyggnad. Karaktärerna är intressanta och flerfacetterade… Målgruppen för Trollkarlens arvinge är unga vuxna, 15-19 år, och kombinationen av magisk fantasyvärld och kärlekshistoria kan absolut locka läsare till sig.” – utdrag ur Fia Idegårds recension, BTJ.

Två nya bloggare har också recenserat Trollkarlens arvinge och det är alltid jättekul att få input, både ris och ros! Inte bara har boken engagerat tillräckligt för att få så omsogrsfulla recensioner, jag får även guldkorn av feedback med mig till framtida projekt. Men upplevelsen av boken kan skilja sig stort:

”…Jag blir engagerad i 17-åriga Stella och hennes bror Jacob som vi får följa från deras vanliga liv, in i ett helt annat liv där de är arvingar till trollkarlen Joso.  Och det finns stunder då berättelsen gör vad bra fantasy bör göra, helt drar in mig i den alternativa världen och får mig att vilja stanna där.

Jag tänker Harry Potter om mobbade Jacob (som ju har en trollkarl som pappa) och när målningar rör på sig eller när det är turneringsdags i skolan. Jag tänker Sagan om ringen när det handlar om trollkarlarna och de olika varelserna och folken och striderna. Jag tänker till och med Batman med anledning av Sabbana som vill upprätthålla myten om sig själv genom att gömma sig bakom en mask. Jag hade önskat komma bort från sådana kopplingar, för det hindrar mig från att se världen som sin egen…”

Kristins hela recension når du på Läsresan.se

”…Hela världen känns väldigt genomtänkt och är snyggt uppbyggd. Jag tycker om att inte allt förklaras, till exempel får vi inte veta exakt var den här trollkarlsvärlden finns. Bara att man faktiskt kan köra bil dit, så hamnar man i den här blandningen av modernt och medeltida. Där Stella och Jakob får bo i en mörk borg och gå i skola där man tränar till att bli riddare, men samtidigt går på klubb och lyssnar på senaste rockbandet. Och just det, att man kör bil och hamnar i den här underliga världen gör att den känns mer trovärdig på något sätt. Som om vem som helst skulle kunna hamna där om man råkar köra lite vilse en regnig natt…

…Ida Öhnell ger oss ett genomtänkt världsbygge, sympatiska karaktärer och en vändning i sista delen av boken som känns oväntad och fräsch…”

Hela Katjas recension hittar du på Bokhuset.ax

Ha en bra dag! / Ida